Virajda yol tutuşun (grip) limitlerine ulaştığınızda
muhtemel iki senaryo vardır: ya understeer(önden kayma) ya da oversteer
(arkadan kayma).
Understeer viraj içinde doğru direksiyon açısını vermenize
rağmen aracın daha geniş bir yarıçapta dönmeye zorlanması ve ön tekerleklerin
yol tutuşunun ortadan kalkması durumudur.Dışardan bakıldığında understeer
durumunda sürücü direksiyonu yeteri kadar çevirmemiş gibi gözükür ancak
gerçekte işler böyle değildir.Eğer aracınız önden kayıyorsa hız kaybediyorsunuz
ve optimum viraj dönüş çizgisini kaçırıyorsunuz demektir yani önden kayma
virajı hızlı dönmek için pek akılcı bir yöntem değil.
Understeer’a etki eden faktörler:
Pasif Faktörler
-Ağırlık Dağılımı
-Yürüyen Aksam
-Suspansiyon ve Şasi Ayarları
-Lastik tipi,aşınma durumu ve basıncı
Aktif Faktörler
-Viraj Hızı
-Gaz/Hızlanma
-Frenleme
-Direksiyon Açısı
-Ağırlık transferi
Understeer / Önden Kopma Belirtileri
-Direksiyonun tepki vermemesi
-Viraj dışına doğru kaymak
-Ön lastiklerden kayma sesi gelmesi
Understeer i önlemek/düzeltmek
Bu durumdan kurtulmak için neyi yanlış yaptığınızı ya da
hangi fiziksel limiti aştığınızı düşünün.
-Viraja girişinde ya da viraj içinde hızlanarak değil sabit hızla
yol alın hızlanmayı viraj çıkışına bırakın
-Viraj içinde frenleme yapmayın bu ön tekerlerin tutunabilme
limitinde çalar.
-Viraja yüksek hızda ve ani direksiyon manevralarıyla
girmeyin.Her zaman yumuşak sürüş uygulayın
-Yüzey tutunmasını azaltacak etkenleri göz önünde bulundurun(yolun
ıslaklığı,yağ ve benzeri dökülmüş olması,kum,mıcır gibi…)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder