19 Haziran 2014

Limit Frenaj / Threshold Braking

Limit Frenaj/Eşik Frenleme



     Limit frenaj frenleme basıncını optimum düzeyde tutarak mümkün olan en hızlı ve çabuk şekilde yavaşlama sanatıdır.Tam ve etkin biçimde uygulayabilmek için tanıdık bir araçta yeteri kadar egzersiz ve alıştırma yapılmalıdır,biraz çetrefillidir ancak yine de viraja yaklaşırken frenajı olabildiğince geciktirmek(yani geç frenaj) pist sürelerini iyileştirmenin en etkin yollarından biridir.
İlk önce şu iki gerçeği kabullenelim:
-Tekerlerin kilitlenmesi yavaşlamak için en etkin yol değildir.
-Lastikler en iyi frenajı çok az bir miktarda kaymanın olduğu durumlarda sağlar.


-peki ABS’li araçlarda da limit frenaj mümkün müdür?

     Sorunun cevabı evet.çünkü ABS reaktif çalışan bir sitemdir.yani tekerlerin kilitlenmesinden sonra devreye girerek fren basıncını kademeli oalrak azaltır.zaten limit frenajda da amaç lastiklerin kilitlenme noktasına gelene kadar fren basıncını artırmak ancak optimum düzeyde fren yaparak tekerlerin kilitlenmesinin önüne geçmektir.


PART 1 / Başlangıç


     Öncelikle aracınızda tekerleklerin kilitlendiği noktaya aşina olun.Bunu anlamak için trafiğe kapalı asfalt bir zeminde denemeler yapın.45-50 km/h hızlar başlangıç için yeterlidir.Frene aniden basmayın(abanmayın) hızlı ve artam bir kuvvtle pedala basın ve şu soruların cavaplarını yakalamaya çalışın:
-Tekerleklerin kilitlenmesi için pedala ne kadar sert basmanız gerekiyor?
-Tekerleklerin kilitlenme noktasındaki his nasıl bir şey?
-Tekerlekler kilitlendiğinde belirtiler neler?
 -İlk önce hangi tekerlek kilitleniyor?
-Tekerlekler kilitlendiğinde araç nasıl davranıyor?
-Fren pedalında tekrleklerin kilitlendiğine dair bir belirti oluşuyor mu?
Cevapları bulduğunuzda sıra ikinci kısma geliyor….


PART 2


     Asfaltta tutunmayı kaybettiğinizde verimli ya da yeterli olarak frenaj yapamayacağınızı aklınızdan çıkarmayın.Ancak unutmayın ki en iyi(profesyonel) sürücüler dahi zaman zaman tekrleklerin kilitlenmesine engel olamamakta.Burda önemli olan tekerleklerin kilitlenmesine bağlı tutuş kaybı yaşandığında maksimum sürtünmeyi nasıl kazanabileceğimizin farkında olmak ve bunu öğrenmek.
80-90 km/sa bandına kadar hızlanın ve bu hızlarda tekerleklerin kilitlenmesini sağlayacak frenajı en kısa zamanda ve aracın dengesini bozmayacak şekilde yapın.Kızaklayarak durmak yerine tekerlek veya tekerlekler kilitlendiği anda fren basıncını çok az azaltın ve tekerleklerin yeniden dönmesine izin verin.Bu şekilde maksimum basıncı maksimum süre sağlayacak şekilde basıncı artırın ve tekerlekler kilitlenirse biraz azaltıp yeniden arttırarak maksimum yavaşlamayı ve frenajı sağlamaya çalışın.



PART 3



     Hala boşvermediyseniz ya da limit frenajın size göre olmadığı kanısına varmadıysanız fren pedalına kilitlenme noktasında ‘biraz çek ve yeniden bas’ tekniği ile limit frenajınızı geliştirin.Güvenli ve usta bir şekilde durmaya alışana kadar tekrar edin ve araç üzerindeki hakimiyetinizin keyfini sürün.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder