27 Mayıs 2014

SOL AYAK FRENİ / Left Foot Brake Technique



     Sol ayak freni genellikle rallilerde kullanılan yararlı bir tekniktir ancak bazı durumlarda günlük kullanıma ya da pist kullanımına da uygundur:

       -Virajlarda understeer/önden kaymayı azaltmak
       -Çekişin olduğu tekerleklerde patinaja bağlı tutunma kayıplarını azaltmak
       -Gaz ve fren arasındaki pedal geçiş süresini ortadan kaldırmak

     Hem frene hem de gaza aynı anda basmak tabi ki fren balatalarının aşırı ısınmasına ve ömürlerinin erken tüketilmesine sebep olucaktır.bunu da aklınızdan çıkarmayın!

Understeer/önden kaymayı azaltmak

     Bu bir nevi geç frenlemedir.teoride viraj içerisinde apex noktasına kadar çok hafif bir şekilde sol ayakla frene basılır(sağ ayak gaza basılıyken).bu gaz ve fren geçişi ve dengesinin çok yumuşak (ecnebiler smooth der) olmasını sağlar ayrıca yine teoride (yani iyi uygulanırsa) ağırlık merkezini mümkün olduğu kadar ön tekerlerde tutarak ön tekerleklerin tutunmasını kısmen arttırır ve virajın daha hızlı dönülmesini sağlayabilir ve understeeri azaltır.

   Frenaj dozlaması gereğinden fazla olursa bu sefer ağırlık merkezi ‘gereğinden fazla' öne kayıcaktır ve arka tekerleklerde oluşan tutunma kaybı sebebiyle araç viraj içine doğru yanal olarak kayıcaktır ki bu durumda frenlemeyi azaltmak ve gerekiyorsa kontra ile aracı tekrar yoluna sokmak gerekmektedir.
İlk uygulamalarda debriyaj sebebiyle 10-15 kg’lık yükler uygulamaya alışkın olan sol ayağınıza hakim olmanız çok zor olucaktır.ilk denemelerde ön camla samimi yakınlaşmalar görülebilir bu yüzden boş alanlarda ve 35 km/sa altı hızlarla bu tekniğe giriş yapılmalı ve ustalaşana dek tarfiğe açık alanlarda kesinlikle kullanılmamalıdır.

Çekişin olduğu tekerleklerde patinaja bağlı tutunma kayıplarını azaltmak

Bu teknik LSD (Limited Slip Differential) yani ‘sınırlı kaymalı diferansiyel’e sahip olmayan önden çekişli araçlarda (FWD) uygulanabilir.Viraj çıkışlarında gaz verildiğinde çekişin az olduğu taraftaki tekerleğin patinaja düşmesi gayet olağan bir durumdur.Sol ayak freni ile bu durum azaltılarak yere aktarılan güç arttırılır yani güç kaybı azaltılarak viraj çıkışında daha iyi  hızlanmak mümkündür.

Gaz ve fren arasındaki pedal geçiş süresini ortadan kaldırmak

Eğer pistte tur süresi için çabalıyorsanız sağ ayağın gaz ve fren pedalı arasındaki transferi zamanını sol ayakla fren yaparak  ortadan kaldırmam mümkün. bu genelde vites değiştirme ihtiyacı hissetmediğiniz virajlarda geçerli bir durum.tabi debriyajsız vites değiştirecek kadar gözünüzü karartmadıysanız(rev-matching).

*Unutmadan ekleyeyim.bir çok modern araçta gaza basarken aynı anda frene de bastığınızda elektronik olarak gaz kesilmekte.özellikle otomatik araçlarda bu olayı denemeden önce gazı kesip kesmediğine bakın çünkü elzem bir anda bunu yaptığınızda araç gaz kesmekte ve hangi vitese geçeyim kararsızlığına düşmekte.bu durum akan trafikte size sorun çıkarabilir  ve zor durumlarda gerekli hızlanmayı sağlayamayabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder